onsdag 22 juni 2016

Small smaller smallest

På väg hem till mina föräldrar stannade jag till vid Falsterbokanalen i hopp om att äntligen komma i kontakt med den mytomspunna sandstubben.

Ganska omgående såg jag ett gäng smörbultar liggandes på sandbotten en halvmeter under ytan och eftersom målarten lös med sin frånvaro bestämde jag mig för att åtminstone få något på kroken.

Mikroflugan dalade sakta ner till rätt djup och smörbultarna visade intresse. Efter några minuters lirkande kom dagens första hugg. Ett härligt sprattlande spred sig ända ner i korkhandtaget och nu återstod bara en odramatisk landning av en art som jag redan hade. Trodde jag.

När fisken närmade sig vattenytan såg jag en distinkt fläck på bakre delen av främre ryggfenan och det kunde ju bara betyda att en ny art var krokad. Leken blev genast till blodigt allvar och jag inväntade precis rätt tillfälle att lyfta upp den frenetiskt sprattlande fisken ur vattnet. Väl i fältakvariet kunde jag snabbt konstatera att det rörde sig om den invasiva arten svartmunnad smörbult - en art som jag trodde skulle bli något knepigare att komma till tals med.


Succé!

 Art #33 - Svartmunnad smörbult - Neogobius melanostomus.

Catch & release såklart.

Ett par svartmunnade smörbultar senare hade det blivit dags att packa ihop och lunka tillbaka till bilen. Precis i strandkanten fick jag dock syn på ett gäng flyende mikrofiskar som mycket väl skulle kunna vara sandstubbar, så jag slog mig ner en stund för att se om de skulle våga sig tillbaka.

Sakta men säkert dök dem upp igen - en efter en. Jag knöt på min minsta mikrofluga, doppade ner den framför sandstubben och otroligt nog tog det bara ett par sekunder innan den var krokad. Det vore kanske en överdrift att benämna det efterföljande spektaklet som århundrades kamp, men känslan var precis sådan!


 Art #34 - Sandstubb - Pomatoschistus minutus.

 Otroligt nöjd över denna fångst. Att den ens fastnade på kroken känns fortfarande som ett mindre mirakel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar