tisdag 14 juni 2016

200th time's the charm

Vad göra när solen steker och värmen nästan är olidlig? Fiska såklart!

Dagens melodi var artjakt och äventyret inleddes hemma hos föräldrarna, närmre bestämt vid deras båtplats. I Falsterbokanalen kryllar det av gäckande storspigg vid den här tiden på året, men de är verkligen inte lätta att kroka.

Flera gånger hade jag försökt att fånga dessa lustiga småfiskar på fluga, men tyvärr utan framgång. Den här gången var jag utrustad med mikroflugor #26 och förhoppningsvis skulle jag hitta ett gäng större individer att fiska på.

Sagt och gjort, fiskarna var på plats och visade genast intresse för flugan. Historien upprepade sig dessvärre och kroken såg fortfarande ut att vara på tok för stor för storspiggens småvuxna käftar.

Plötsligt kände jag ett anonymt sprattlande och under ett par ljuvliga sekunder spred sig ett glädjerus genom kroppen. Denna känsla av eufori byttes emellertid ut mot total tomhet när storpiggen behagade att lossna under sin luftfärd mot mitt lilla fältakvarium.

Tomheten till trots - jag skulle minsann fånga den där nedrans småfisken. Närmre etthundranittionio hugg senare fastnade äntligen ännu en fisk på kroken. Mothugget resulterade i en flygfärd som den lilla rackaren sent kommer att glömma, men efter en kort fotosejour fick den friheten åter och simmade till synes oskadd bort till vännerna igen.


 Art #31 - Storspigg - Gasterosteus aculeatus.

Äntligen! Succé!

Lustig fisk.

Den berömda mikroflugan. Inte helt lätt att kroka med.

Art nummer två för dagen. Gissa vad?

Svart smörbult såklart.

Framåt kvällen begav jag mig mot nordvästra Skåne för vidare artjakt under dygnets mörka timmar. Det kryllade av spännande arter, men bara ett fåtal som jag ännu inte hade. Om storspiggen var svårkrokad så har jag nu hittat en ny nemesis helt i en klass för sig - tångspiggen. Tålamod kommer att krävas.


Ingen tångspigg, men väl en skärsnultra i all sin prakt.

Efter ett par ödslade timmar vadade jag istället iväg mot en lovande vik. Det enda som korsade min väg ute i den mörka natten var skrubbor och även om det är roligt att sightfiska dessa häftiga varelser så hade jag annat i sikte.

På väg tillbaka mot bilen stannade jag till i den närliggande hamnen och fick genast syn på silhuetten av en ål. Min lilla, svarta nymf dalade ner mot stenröset där fisken gömde sig och det tog inte många sekunder för den att regera. Den slemmiga saken ville verkligen inte ställa upp på ett foto, men till slut fick jag den nödvändiga bevisbilden.


Dagens fjärde art - skrubbskädda.

Art #32 - Ål - Anguilla anguilla. Slemmigt värre.

Fem arter varav två nya blev dagens facit och naturligtvis är jag väldigt nöjd. Nästa steg i artjakten är troligtvis ytterligare ett gäng småarter, men vilka kommer jag inte att avslöja riktigt ännu.

Tips på arter som jag fortfarande inte har är varmt välkomna och jag har verkligen inget emot lite sällskap i min jakt på femtio arter på fluga. Vi ses vid vattnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar